Naturfaglig kompetence

Naturfaglig kompetence

  • 0
  • 13. februar 2017

Forløbet Naturfaglig kompetence er et metodeforløb, der – med brug af konkrete eksempler fra hver fokusportal – forklarer og viser, hvordan man udvikler og understøtter naturfaglig kompetence gennem 7., 8. og 9. klasse.

Eleverne guides igennem hvert af de fire kompetenceområder; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation, så de lærer, hvordan man arbejder indenfor hvert område, og hvordan områderne hænger sammen. Derudover får de også en helt præcis beskrivelse af, hvad de vurderes på til den fællesfaglige prøve, og så får de masser af hjælp til at udarbejde problemstillinger og arbejdsspørgsmål.

Forløbet kan altså bruges igennem både 7., 8. og 9. klasse – i alle naturfag – både hver for sig og sammen.

Forløbet kan gennemgås i fællesskab første gang, men eleverne kan med fordel vende tilbage til forløbet på egen hånd i løbet af de 3 år. Derfor er forløbet også inddelt i en oversigt, hvor de kan få et hurtigt overblik og en fuld version, hvor alle aspekter uddybes.

Til lærerne er der gode råd om, hvordan man kan organiserer teamsamarbejdet i lærergruppen, når naturfagsteamet skal planlægge arbejdet med de fællesfaglige forløb, og der er en guide til, hvordan man kan organisere selve arbejdsprocessen med de fællesfaglige forløb. Endvidere finder du en hel progressionsguide indenfor både fagligt indhold, arbejdet med kompetenceområderne og arbejdet med problemstillinger og arbejdsspørgsmål.

I forløbsvejledningen findes også en vejledning om, hvordan lærerne kan forberede sig til den fællesfaglige prøve og en vejledning til selve prøven.

Der er lukket for kommentarer.